Hoppa till huvudinnehåll

Utvecklingsledare inom ANDTS
 Du vet inte vem din arbetsgivare är, spela på lika villkor! 
UC 
Lexbase  
Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Västmanlands län
Arbetsplats
Region: Västmanlands län
Kommun: Västerås
Land: Sverige
Arbetsplats
Fast månads- vecko- eller timlön
Del av heltid
100 %
Publicerad Platser Utgår Ansökan
2025-06-19 1 2025-09-07
Jobbeskrivning

Vill du arbeta länsövergripande för att förebygga alkohol, narkotika, dopning, tobak, nikotinprodukter samt spel om pengar (ANDTS)? Värdesätter du dessutom en god social arbetsmiljö med meningsfulla sammanhang där du får utvecklas både personligt och professionellt? Hos oss på Länsstyrelsen Västmanland välkomnas du till en arbetsplats med god sammanhållning och samhällsviktiga arbetsuppgifter.

Som utvecklingsledare inom ANDTS erbjuds du kvalificerade arbetsuppgifter med mycket eget ansvar och inflytande. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Västmanland för nuvarande och kommande generationer.

 

Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att förebygga riskbruk och missbruk på ANDTS området. Det gör vi genom att samordna det regionala genomförandet av den nationella strategin inom ANDTS. Samordning hos oss innebär att skapa struktur, samla och sprida kunskap, möjliggöra samverkan och bidra till helhetssyn och effektivitet samt utveckla tvärsektoriella insatser i kommuner och regioner. Tillsammans med andra Länsstyrelser ha ett nära samarbete kring olika teman och insatser som rör ANDTS. Målgrupper för arbetet är andra statliga myndigheter, länets kommuner, regionen, civilsamhällets organisationer och näringslivet.

Inom uppdraget ska du arbeta med att sprida kunskap och skapa forum för dialog och erfarenhetsutbyte, utveckla ett långsiktigt kunskapsbaserat regionalt och lokalt arbete samt stödja samarbete på lokal, regional och nationell nivå. Du ska också ge stöd till länets kommuner inom sakområdet samt bidra med utbildning och kompetensutveckling i länet.

I de olika strategier och handlingsplaner som enheten ansvarar för finns gemensamma insatser inom området social hållbarhet. Du förväntas därför kunna arbeta tillsammans med kollegor men också självständigt med att utforma, genomföra och följa upp arbetet. Arbetet innebär också processledning som metod för verksamhetsutveckling. Andra uppdrag och arbetsuppgifter kan tillkomma.

Tjänsten innefattar nära kontakt med olika aktörer på lokal, regional och nationell nivå. Du kommer också att samverka både internt med övriga enheter på Länsstyrelsen och externt med kommuner, regionen, myndigheter, civilsamhället och näringslivet.

 

Om enheten för social hållbarhet
Enheten för social hållbarhet vid Länsstyrelsen Västmanland arbetar med regeringsuppdrag kring frågor inom jämställdhet, integration, mänskliga rättigheter och folkhälsa. På enheten kommer du att arbeta med intressanta och utmanande arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta. Enheten arbetar med att stärka samverkan mellan kommuner, regionen, näringslivet och civilsamhället. Inom ramen för enhetens arbete ingår även att tillhandahålla kompetenshöjande insatser, implementera metoder och följa upp och återrapportera uppdragen.

 

Kvalifikationer
- akademisk examen från folkhälsovetenskaplig utbildning eller annan utbildning som för tjänsten bedöms som likvärdig
- erfarenhet från offentlig förvaltning på kommunal, regional eller nationell nivå
- erfarenhet av processledning och samverkan med olika intressenter
- goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift
- körkort B

Meriterande:

- erfarenhet av arbete med frågor inom social hållbarhet på strategisk nivå
- goda kunskaper om främjande och förebyggande arbete
- erfarenhet av utvecklings- och implementeringsarbete
- erfarenhet att verka både på övergripande- och detaljnivå

Personliga egenskaper:
Som person är du prestigelös och har en förmåga att samarbeta och inkludera andra. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, drivande och arbetar väl med komplexa frågor där du behöver analysera komplicerade problem och hitta fungerande lösningar. Du har en god förmåga till självledarskap där du hanterar, anpassar din ledarstil och ditt angreppssätt utifrån uppdragets utformning och krav.

Du bidrar både till en god arbetsmiljö och till att arbetsgruppen når sina mål. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Yrkesinformation
Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Administration, ekonomi, juridik
Planerare och utredare m.fl.
Erfarenhet krävs
Körkortsklass krävs
B
Webbsida annons

29775541

46-202100-2411-837938


Sanela Cerimagic

010-2249236