Hoppa till huvudinnehåll

Vikarierande gruppledare myndigheten för personer med funktionsnedsättning
 Du vet inte vem din arbetsgivare är, spela på lika villkor! 
UC 
Lexbase  
Arbetsgivare
Södertälje kommun
Arbetsplats
Region: Stockholms län
Kommun: Södertälje
Land: Sverige
Arbetsplats
Fast månads- vecko- eller timlön
Del av heltid
100 %
Publicerad Platser Utgår Ansökan
2025-06-30 1 2025-07-25
Jobbeskrivning

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en vikarierande gruppledare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning.

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att leda och utveckla LSS-handläggare och ha en nyckelroll för en välfungerande organisation hos oss.

Som gruppledare på myndigheten förväntas du delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum och vara en viktig del i myndighetens utveckling.

Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod.


Dina arbetsuppgifter

Vill du arbeta som gruppledare?

Vi söker dig som vill leda, inspirera och utveckla ett engagerat team inom myndighetsutövning. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet i beslut som påverkar människors vardag.

Som gruppledare ansvarar du för att leda det dagliga arbetet, stötta medarbetare i komplexa ärenden och säkerställa att verksamheten följer aktuella lagar och riktlinjer. Du blir en viktig länk mellan medarbetarna och resultatenhetschefen och bidrar aktivt till både operativt och strategiskt utvecklingsarbete.

Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat:

- Operativt ledarskap av gruppens dagliga arbete samt strategiskt utvecklingsarbete

-  Att ge handledning och stöd i individärenden

- Uppföljning av mål och resultat

- Implementering av nya arbetssätt och rutiner

- Samarbete med interna och externa aktörer

 

Vem är du?

Du är strukturerad och organiserad och har förmågan att planera, prioritera och leda handläggningsprocessen effektivt. Du är beslutsför och ansvarstagande och är mån om att fatta välgrundade beslut. Du har en god juridisk förmåga och kan tillämpa lagar och förordningar i praktiken. Du ser ett värde i samverkan och är duktig på att skapa relationer både internt och externt. Som ledare är du trygg och tydlig med förmåga att motivera, utveckla och coacha medarbetare. Du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation

Krav:
Socionomexamen, juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning som argbetgivaren bedömer som likvärdig
Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom LSS
- Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen
Erfarenhet av ledarskap, gärna i en offentlig kontext.

Meriterande:

- Ledarskapsutbildning
Du har varit med i olika förändringsarbeten och organisationsförändringar
Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Vi erbjuder dig

Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.

Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner

Vi erbjuder dig:
- Ett utvecklande och intressant uppdrag  
- Goda möjligheter till kompetensutveckling   
- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid 
- Friskvårdsbidrag
- Handledning
- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar


Välkommen till oss!

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Yrkesinformation
Gruppledare inom socialtjänst
Yrken med social inriktning
Socialsekreterare
Erfarenhet krävs
Webbsida annons

29797368

46-212000-0159-108231

Tf resultatenhetschef
Åsa Björk
asa.bjork@sodertalje.se
08-523 025 74