Hoppa till huvudinnehåll

Socialt ansvarig samordnare (SAS) / Verksamhetsutvecklare till Tibro kommun
 Du vet inte vem din arbetsgivare är, spela på lika villkor! 
UC 
Lexbase  
Arbetsgivare
Tibro kommun
Arbetsplats
Region: Västra Götalands län
Kommun: Tibro
Land: Sverige
Arbetsplats
Fast månads- vecko- eller timlön
Del av heltid
100 %
Publicerad Platser Utgår Ansökan
2025-06-30 1 2025-08-17
Jobbeskrivning

Vill du vara en viktig aktör i en tillitsstyrd och medarbetardriven organisation med ansvarskultur? Vill du vara med och forma framtida socialt arbete i Tibro kommun? Vill du arbeta i en kommun som är välkomnande, med ett tydligt fokus på kvalité och utveckling? Känner du att det är du? Varmt välkommen med din ansökan! 

Tibro socialförvaltningen består av ca 400 medarbetare inom funktionsstöd, individ-och familjeomsorg samt vård-och omsorg. Förvaltningen leds av socialchef, samt 2 verksamhetschefer. Förvaltningsledningen arbetar tillsammans med staben för att på bästa sätt leda och stötta enheterna inom förvaltningen. Rollen som socialt ansvarig samordnare (SAS)/verksamhetsutvecklare ingår tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), förvaltningssekreterare, IT-strateg, utredningssekreterare i staben för socialförvaltningen i Tibro.

Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar – och skapar mervärden tillsammans!

ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare/verksamhetsutvecklare arbetar du med kvalitetsutveckling inom socialtjänstens område, främst kopplat mot SoL och LSS. Du utreder självständigt rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah och på delegation från nämnden bedömer och fattar beslut om missförhållanden. Tillsammans med kärnverksamheten skapar du åtgärdsplaner och följer upp dess innehåll. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner och den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen. Du är rådgivande och stödjande till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper och introduktion. Vidare är du delaktig i planering av egenkontroll samt tar fram riktlinjer för och följer upp social dokumentation. Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för delar av förvaltningens lagkravsbevakning.

I uppdraget som SAS ingår arbetet med att utreda och följa upp förbättringsområden inom förvaltningen och i rollen ingår också verksamhetsutveckling inom individ-och familjeomsorg, samt funktionsstöd. Just nu är det stort fokus på ny Socialtjänstlag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en varm och trygg person, har god blick för verksamheten med förmåga att åstadkomma konkreta resultat, följa upp och utvärdera, samt se nästa steg i processen. Det är meriterande om du har erfarenhet av främst arbete inom individ-och familjeomsorg, samt funktionsstöd, då verksamhetsutveckling inom området ingår i tjänsten.

Dina dokumenterade formella kvalifikationer är motsvarande: 

• Vi söker dig som har kandidatexamen som socionom eller inom social omsorg, eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. 
• För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, samt vana av implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om socialtjänstlagen och annan författningsreglering inom området.
• Du är strukturerad i ditt arbete och kommunicerar på ett tydligt sätt. 
• Du skapar engagemang och delaktighet samt planerar, organiserar, prioriterar och följer upp arbetet på ett effektivt sätt.

I vår bedömning lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaperna och vill att du är en person som är öppen, utåtriktad, kreativ, lyhörd, lösningsinriktad samt har en god samarbetsförmåga. Vi vill vara den bästa arbetsplatsen.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/tibro kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat.

Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligen men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.

Yrkesinformation
Organisationsutvecklare
Administration, ekonomi, juridik
Lednings- och organisationsutvecklare
Webbsida annons

29801957

46-212000-1660-5F9D30A334D54F98BFCF22FD438713DF

Socialchef
Rikard Strömqvist
rikard.stromqvist@tibro.se
0504-183 83