Hoppa till huvudinnehåll

Handläggare LSS
 Du vet inte vem din arbetsgivare är, spela på lika villkor! 
UC 
Lexbase  
Arbetsgivare
Falu kommun
Arbetsplats
Region: Dalarnas län
Kommun: Falun
Land: Sverige
Arbetsplats
Fast månads- vecko- eller timlön
Del av heltid
100 %
Publicerad Platser Utgår Ansökan
2025-07-08 2 2025-07-22
Jobbeskrivning

Vill du ingå i vårt team?

Välkommen till en arbetsplats med en fin gemenskap där du har möjlighet att utvecklas och till en verksamhet som vi utvecklar tillsammans.

Vi är ett team med medarbetare som arbetar på Omsorgsförvaltningen, myndighet LSS och socialpsykiatri. Vårt arbete är stimulerande och utvecklande, samtidigt som det är utmanande. Vi är enkla att samarbeta med för en rättssäker handläggning för Faluborna.

Arbetsuppgifter

Som handläggare LSS ansvarar du för att ta emot ansökningar för målgruppen Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), inhämtar underlag för att utreda och fatta beslut, enligt delegation. Det innebär även att uppföljningar ska ske för redan fattade beslut. Du planerar och utför arbetet självständigt och dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva, vilket förutsätter att kan uttrycka dig i tal och skrift. 

Vi samverkar och samarbetar både internt och extern, både fysiskt och digitala möten. Du behöver ha ett B-körkort för att ta dig till vissa möten. Det kontrolleras vid ev. intervju. Det är viktigt för oss att du kan samarbeta i teamet för att vi ska kunna utvecklas och arbeta tillsammans och följa med i utveckling. 

Kvalifikationer

För rollen krävs:

• Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning, där socialrätt ingår, som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.

• B-körkort

Personliga egenskaper

Du som söker tjänsten hos oss behöver vara en person som är engagerad och vill ta ansvar för arbetsuppgifterna. Du har ett gott omdöme för att göra avvägningar och kan arbeta tillsammans i ett team. Vi stöttar för att kunna arbeta på ett självständigt sätt. En analytisk förmåga behövs för att väga samman uppgifter i utredningsförfarandet och för att fatta rätt beslut. Beslut som är både positiva och negativa behöver du förmedla på ett tydligt och informativt sätt. 

Då vi samverkar mycket med andra, både internt och externt, är din förmåga att samarbeta och samverka viktig. Det krävs av dig att du kan hålla i möten och föra samtal så att alla deltagare förstår innebörden av mötet. I möten skapas förtroende och relationer med andra människor. Vi arbetar tillsammans som ett team och utvecklas som ett team

Meriterande kvalifikationer

• Kunskap och erfarenhet inom LSS

• Erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning.

• Kunskap och erfarenhet av att arbeta med IBIC

Anställningsvillkor

Anställningen är tillsvidare på heltid.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.

Övrigt

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Yrkesinformation
Socionom
Yrken med social inriktning
Socialsekreterare
Webbsida annons

29820235

46-212000-2221-B16752ECCB5147CB916CDB847480577F

Enhetschef
Cathrine Andersson
cathrine.a.andersson@falun.se
023-82978